Zingen voor je Ziel

Alles wat je moet weten om beter te leren zingen en ervan te genieten!

We kunnen er niet omheen...

Zingen is ontspannend, gezond en het maakt je blij! Jezelf uiten en even alles vergeten...

dat hebben we in deze tijd zó nodig!

Dus zing je longen leeg en je hart vol!

Ademhaling, Buikademhaling, Ademsteun???

In deze video beantwoord ik de vraag: Wat is het precies en hoe gebruik je ze?

Bekijk de video of lees hieronder hoe jij je ademhaling en ademsteun gebruikt.

Gewone ademhaling of Buikademhaling?

Er worden vaak verschillende termen door elkaar gebruikt en dat zorgt voor verwarring.


Allereerst de gewone ademhaling en de buik ademhaling.

Wat is daar nou misschien precies het verschil tussen?


Dat is heel simpel! Eigenlijk is het verschil niets!


Huh? Maar waarom hebben we dan altijd over buikademhaling?

Omdat het kan gebeuren dat je niet meer uit je buik adem haalt.

  • Ga rustig zitten
  • Leg je handen op je buik en voel
  • Als het goed is gaat je buik rustig op en neer
  • Zodra je inademt gaat je buik uit en zodra je uitademt gaat je buik langzaam weer in
  • Voel je dat? Super! Je gebruikt nu je buikademhaling!

Maar wat gebeurt er nou vaak als je gespannen bent, of niet helemaal rustig? Dan ga je hoger ademhalen en dat betekent dat je dus niet meer je buik zijn werk laat doen.


Hoe kun je dat zien?


Doordat je borst een beetje vooruit gaat en je schouders omhoog komen.

Dat wil je niet tijdens het zingen en daarom hebben we het heel vaak over gebruik je buikademhaling.


Maar dat betekent dus eigenlijk dat je gewoon rustig en ontspannen moet ademhalen zoals je het hele leven zou moeten doen! ;)

Je buikademhaling zou je eigenlijk altijd moeten gebruiken. Niet alleen bij het zingen!

Dus de volgende keer als iemand tegen je zegt: 'Gebruik je buikademhaling' dan weet je dus dat er bedoeld wordt dat je gewoon weer je normale ademhaling moet gaan gebruiken.


Je kunt dan even voelen of je nog wel vanuit je buik ademhaalt en dat je niet met een hoge ademhaling zit.

2. buikademhaling en ademsteun

Is de buikademhaling dan ook hetzelfde als je ademsteun?


Daar is het antwoord NEE op.


Je buikademhaling en je ademsteun werken namelijk samen.

Om een goede ademsteun te kunnen gebruiken, heb je de buikademhaling nodig.

Je kunt je ademsteun niet gebruiken met een hoge ademhaling.


Maar wat is dan je ademsteun?


Dat is de steun jij van je lichaam krijgt om ervoor te zorgen dat jij controle hebt over je ademhaling en daarmee controle hebt over je stem.


Met je ademsteun kun je ervoor zorgen dat:

  • Je lucht er geleidelijk en constant uit komt en niet in horten en stoten
  • Je mooie strakke tonen kunt zingen
  • Je zuiver gaat zingen
  • Je controle hebt over je ademhaling


Waarom wil je controle over je ademhaling?


Simpel! Je wilt natuurlijk niet op elk punt in een liedje zomaar ademhalen.


Stel je voor:

Je zingt een lange noot en je denkt ineens: 'oh hier moet ik ademhalen'

Je stopt met zingen en je haalt adem.

Dat wil je niet!

Dan wil je ervoor zorgen dat jij je adem zo kunt verdelen dat jij die lange noot ook uit kunnen zingen.


Hoe je dat doet je is een beetje een technisch verhaal en dat ga ik je nu uitleggen.

GRATIS E-book Zing&

10 tips om ontspannen en vol zelfvertrouwen te zingen

Wil jij op de hoogte blijven van al mijn tips? Plus een aantal EXTRA's die alleen mijn members ontvangen? Schrijf je in en je onvangt meteen het E-Book in je inbox ;)

3. hoe gebruik je de ademsteun?

Onder je ribben zit je middenrif spier en die spier bepaalt hoeveel adem er uit gaat en hoe lang duurt voordat die adem er uit gaat.


Als hij ontspannen is. ligt hij in een boogje en als je inademt, komt je middenrif naar beneden en wordt 'ie plat.


Dat betekent dat zodra je inademt, je ribben uitzetten en dat alles een beetje naar beneden zakt, waardoor je buik uitkomt.

Als je uitademt gaat je middenrif langzaam weer omhoog.


Wat jij wilt, is dat je middenrif zo lang mogelijk laag blijft. Zodra hij omhoog is ben je al je adem kwijt.


Als je inademt, gaat je middenrif naar beneden en je ribben gaan uitzetten.


Dan wil je er dus voor zorgen dat je ribben breed blijven zodat je middenrif laag blijft liggen. Je gaat daar je buikspieren voor gebruiken. Je gebruikt je buikspieren en je rugspieren en zodra je gaat uitademen ga je heel langzaam je buikspieren naar binnen duwen.


Je kunt het zien alsof je buik een soort van ballon is waar adem in gaat.

Dan wordt de ballon groter en gaat dus je buik uit.

Zodra je uitademt gaat je buik weer in en je gebruikt dan je buikspieren om langzaam die lucht er uit te duwen.

Je rugspieren werken hier ook mee.


Probeer het zelf maar even!

  • Leg een hand op je rug en de andere hand op je buik
  • Adem rustig in
  • Je ribben worden breed en je buik gaat uit
  • Blaas dan alles uit op fffffff
  • Je buik gaat in en daar heb je controle over als je je buikspieren gebruikt
  • Je voelt dat je rugspieren ook meedoen

Dan komt het allerlastigste van ademhalen.


Ademhalen is eigenlijk een beetje een vreemd woord, want dat zou betekenen dat we adem moeten gaan 'halen' dus dat we actief iets moeten doen om onze adem binnen te laten komen.

Maar dat is eigenlijk wat je tijdens het zingen niet wilt.


Zodra je adem gaat halen, ga je hoog ademhalen.


Wat je eigenlijk moet doen, is rustig je adem alleen maar binnen laten komen.


Hoe doe je dat nou?


Je gaat even alles uitblazen tot je helemaal niets meer hebt en het enige wat je dan doet is je buikspieren loslaten.

Dus je buik laat je dan helemaal los en wat gebeurt er dan?

Dan haal je automatisch adem.

Daar hoef je niets voor te doen!

Dus je hoeft de lucht niet te halen, dat komt vanzelf.


Probeer dit ook maar even:

  • Blaas alles uit op ffffffff
  • Blijf blazen tot je helemaal geen adem meer over hebt
  • Je buik gaat helemaal in
  • Doe dan je mond open
  • Laat je buikspieren los
  • De adem komt vanzelf naar binnen en je buik gaat weer uit

Probeer dit maar even een paar keer.


Als het goed is, voel je nu dat je dus eigenlijk echt helemaal niets hoeft te doen en dat is precies wat je wilt.

Dat is een goede ademhaling.

Merk je nou dat dit nog niet helemaal goed gaat, zorg dan dat je echt even alles helemaal uitblaast.

Dat betekent dat je echt gaat voelen dat die spieren overal gaan zeggen:

'We hebben niets meer, je moet nu ademhalen!!!' en dat je dan pas loslaat.

Dan zul je merken dat je adem vanzelf binnenkomt.


Dan hoef je geen adem te halen. En dat is precies de manier waarop je wilt ademhalen tijdens het zingen. Je wilt rustig vanzelf je adem binnen laten komen.

Je wilt geen adem 'halen', maar vanzelf binnen laten komen


Waar je zelf de controle over wilt hebben is als je uitademt en dat doe je door middel van je buikspieren, je rugspieren en het breed houden van je ribben.


Maar waar je geen controle over wilt hebben is je inademing. Dat wil je ontspannen laten gebeuren. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is dus je buikspieren los laten, ontspannen en je mond open doen.

4. Checklist

Hoe weet je nou of jij je ademhaling en je ademsteun goed gebruikt?


Daar heb ik een kleine checklist voor gemaakt. Dus als je die volgt weet je zeker dat je goed ademhaalt en je ademsteun gebruikt.

1.

Op en neer...

Als eerste leg je een hand op je buik tijdens het zingen.


Als je dan merkt terwijl je aan het ademhalen bent dat je buik niets doet, dan betekent dat dus dat je te hoog ademhaalt.

Je gebruikt dan niet meer je buikademhaling en dan kun je dus je ademsteun ook niet gebruiken.


Als je merkt dat je buik netjes op en neer gaat, dus dat je buik in gaat tijdens het zingen en uitkomt tijdens het ademhalen dan weet je dat je het goed doet.

2.

Schouders

Het tweede wat je kunt controleren is je schouders.


Ga even voor de spiegel staan en kijk eens wat er gebeurt met je schouders terwijl je aan het zingen bent.

Als jij een goede buikademhaling gebruikt zul je met je schouders bijna niets zien gebeuren.

Haal je te hoog adem, dan zul je zien dat je schouders omhoog komen bij het inademen.


Beweging in je schouders wil je niet!


Dus daarmee kun je ook controleren of je een goede ademhaling gebruikt.


3.

Neem jezelf op en luister

Als je merkt dat je buik netjes heen en weer gaat en je schouders op hun plek blijven, dan kun je als laatste een keer jezelf gaan opnemen en dat daarna dan terugluisteren.


Dan hoef je er niet zoveel op te letten terwijl je aan het zingen bent, maar kun je jezelf na het zingen controleren.


Waar moet je dan op letten?


Als je zingt haal je natuurlijk steeds tussendoor adem. Maar wat je wilt is dat je niet hoort of niet overdreven hoort dat je ademhaalt.

Je zult het natuurlijk wel een beetje horen, maar vaak is het zo dat als je netjes je adem binnen laten komen zonder dat je er iets voor doet, dan zul je dat niet zo erg horen.


Maar ga je adem 'halen' dan hoor je dat wel heel duidelijk.


Probeer dit zelf maar even.


Dus als jij jezelf opneemt en het even iets harder zet wanneer je terugluistert, luister dan even goed.

Hoor je dan een rustige ademhaling of hoor je een overdreven ademhaling?

Dit is echt een laatste controle dus ga eerst kijken wat je buik doet en wat je schouders doen. En kijk dan als laatste of je ademhaling duidelijk te horen is of niet.


Deze drie dingen samen geven je een goed beeld van of je een goede ademhaling gebruikt ja of nee. Dus ga dit lekker uitproberen en oefenen en ga jezelf natuurlijk controleren.

oefenen, proberen en jezelf controleren!

Hier heb je vast ook veel aan:

Help! Ik heb plankenkoorts!
Leren zingen met deze 10 onmisbare tips!
Wil je voluit zingen? Dit zijn de 10 beste plekken.
Het geheim van zingen
Zangles? Wat docenten je meestal niet vertellen

Lekker thuis zangles met Singing for the Soul

Ik hoor steeds meer mensen die heel graag zangles willen, maar niet durven.

Of geen vaste afspraken willen.

Of door zenuwen tijdens zanglessen niet kunnen laten horen wat ze écht kunnen.

Of gewoon liever thuis oefenen.


Daarom heb ik de het Singing for the Soul - Jaarprogramma ontwikkeld. Dit is een online zangcursus, die je in je eigen tempo kunt volgen, waarin ik alle aspecten van het zingen behandel.

Zangtechniek, Ademhaling, Houding, Timing, Zuiverheid, Tekstinterpretatie, Podiumperformance, Klankkleur en nog veel meer....


Elke week ontvang je een video met een onmisbare tip en oefeningen die we meteen samen in een liedje toepassen. Leuk, leerzaam en ontspannend! Doe jij ook mee?

Ik ben Daniëlle

Mijn passie voor theater, dans, muziek, zang en tekst is zo groot dat ik er telkens weer naartoe getrokken word. Het is voor mij dé manier om te ontspannen, te ontladen, te voelen, te geven en te creëren.

Maar dat is niet altijd zo geweest.


Ik durfde alleen op mijn eigen kamer te zingen...


Ik weet zelf hoe moeilijk het kan zijn om te genieten van je creativitieit. Ik zag het alleen maar als een prestatie. En niet alleen dat, ik zag het als een manier om te bepalen of ik als mens 'goed genoeg' was. Ik krijg er nog rillingen van als ik eraan denk.


Nu weet ik hoe ik mijn stem vrij kan laten, kan zingen zoals ik wil en kan ik genieten!


En Ik krijg nu de kans om andere mensen te laten voelen, zien en horen wat ze in zich hebben, zodat zij ook kunnen gaan genieten! Hoe geweldig is dat!'


Het is mijn missie om iedereen te laten genieten van zingen, als creatieve uitlaatklep. Niet als prestatie. We zijn allemaal creatief.

En als je creëert, je hoofd met je hart verbindt, ben je jezelf.

Wat zou het mooi zijn als iedereen zichzelf kon zijn...

Ik ben Daniëlle

Mijn passie voor theater, dans, muziek, zang en tekst is zo groot dat ik er telkens weer naartoe getrokken wordt. Het is voor mij dé manier om te ontspannen, te ontladen, te voelen, te geven en te creëren.

Maar dat is niet altijd zo geweest.


Ik durfde alleen op mijn eigen kamer te zingen...


Ik weet zelf hoe moeilijk het kan zijn om te genieten van je creativitieit. Ik zag het alleen maar als een prestatie. En niet alleen dat, ik zag het als een manier om te bepalen of ik als mens 'goed genoeg' was. Ik krijg er nog rillingen van als ik eraan denk.


Nu weet ik hoe ik mijn stem vrij kan laten, kan zingen zoals ik wil en kan ik genieten!


En Ik krijg nu de kans om andere mensen te laten voelen, zien en horen wat ze in zich hebben, zodat zij ook kunnen gaan genieten! Hoe geweldig is dat!'


Het is mijn missie om iedereen te laten genieten van zingen, als creatieve uitlaatklep. Niet als prestatie. We zijn allemaal creatief.

En als je creëert, je hoofd met je hart verbindt, ben je jezelf.

Wat zou het mooi zijn als iedereen zichzelf kon zijn...

Van 'bang om te zingen' naar 'optredens voor 5000 mensen'

Na jarenlang lessen te hebben gevolgd en verschillende producties te hebben gespeeld bij 'Jeugdtheater Hofplein' wist ze het zeker. Daniëlle wilde musicalactrice worden.

Ze werd aangenomen bij de 'Frank Sanders' Akademie voor musicaltheater' en verhuisde naar Amsterdam.
Na het afronden van de 3-jarige opleiding volgde ze nog een 4de jaar om de verdieping in te gaan en zichzelf nog meer te ontwikkelen. Hier volgde ze lessen in EVTS en na deze studie ging ze verderom haarstem te ontwikkelen met CVT.

Tijdens en na haar studie werkte ze als Sneeuwitje en andere sprookjesfiguren in verschillende shows in de 'Efteling'. Daarna zocht ze het een stapje groter en was ze te zien als Character & Paradeperformer in 'Disneyland Parijs'.
Veel verschillende kleine en grote projecten volgden. Van Dinnershow tot Cruiseschip tot Kindervoorstellingen tot Coverbands.

Naast haar liefde voor zingen, acteren en dansen, ontwikkelde zich ook een liefde voor lesgeven en ze volgde een opleiding tot Kindercoach.

Haar uiteenlopende ervaring en kennis combineert ze nu tijdens het lesgeven. Ze heeft zo honderen kinderen en volwassenen laten genieten van hun eigen stem en creativiteit.

Mis dit niet!


Wil jij op de hoogte blijven van al mijn tips? Plus een aantal EXTRA's die alleen mijn members ontvangen?

Schrijf je in en je onvangt al mijn liefde in je inbox ;)


© Daniëlle Stam 2021 All rights Reserved   I   Policy

>