Zingen voor je Ziel

Alles wat je moet weten om beter te leren zingen en ervan te genieten!

We kunnen er niet omheen...

Zingen is ontspannend, gezond en het maakt je blij! Jezelf uiten en even alles vergeten...

dat hebben we in deze tijd zó nodig!

Dus zing je longen leeg en je hart vol!

Help! Ik heb plankenkoorts!

We hebben allemaal wel eens last van 'gezonde zenuwen':

  • Kriebels in je buik
  • Klamme handen
  • Droge mond

Maar als je plankenkoorts hebt, gaat het 'gezonde' er van af en blijft het gevoel over dat je liever wegrent, je onder een deken verstopt en nooit meer tevoorschijn komt, dan dat je ook maar één voet op dat podium zet!

Herkenbaar? ;)

  • Voortdurend Misselijk
  • 10x per dag naar de wc... en niet om te plassen ;)
  • Geen adem meer krijgen
  • Bonzend hart
  • Trillende handen, benen, stem
  • Hoofdpijn
  • Transpireren
  • Niet helder meer kunnen nadenken

Ik ben ondertussen een expert als het gaat om zenuwen en podiumangst, dus geloof me, ik weet precies wat je voelt!

Je kunt hier zelf iets aan doen!

Hoe? Volg mijn 'Zingen met Zenuwen' STAPPENPLAN

1. Drie weken voor het optreden

Als je snel zenuwachtig of nerveus bent, wil je op jezelf kunnen vertrouwen.

Dat betekent dat er zo min mogelijk is wat onverwachts kan gebeuren en mis kan gaan.


Het mooie is dat je dit helemaal zelf in de hand hebt. Want ze zeggen niet voor niets een goede voorbereiding is het halve werk.

Ik geloof dat het met zingen zo is dat 90% van het werk al gedaan is als jij je goed voorbereid hebt.

Zingen met succes is voor 90% voorbereiding!

1.

Tekst leren

Ik vind dat als je een lied wilt zingen voor publiek, je de tekst MOET kennen.

Niet alleen voor je publiek, maar vooral voor jezelf.


Ik vraag mijn leerlingen altijd: 'Hoe wil jij opgaan in je verhaal en de muziek als je de tekst van een blaadje moet lezen?'


Je geeft jezelf houvast door je tekst te kennen.

Als je het écht wilt kunnen dromen, begin er dan op tijd mee!

2.

Vorm leren

Zodra je nerveus wordt tijdens het zingen, gebeuren er allerlei rare dingen in je hoofd.

Je gaat opeens overal aan twijfelen.


'Zat hier wel een refrein? Zat hier een gitaarsolo of kwam meteen het tweede couplet? Help!?'

En dat zorgt voor STRESS!


Dus schrijf de vorm van je lied uit en zorg dat je ook deze kunt dromen!

3.

Laat je verrassen!

Tijdens deze week ga je lekker uitproberen met je stem, zodat je precies weet wat je in dit lied allemaal kunt laten horen.

Leg jezelf geen beperkingen op, maar laat je stem vrij!

4.

Maak een Oefenschema

Als je naar een optreden toewerkt is het handig om te weten wanneer en hoe vaak je nog kunt oefenen.

En heel belangrijk: wat je dan precies wilt oefenen.


Als je dit niet doet, is de kan groot dat je dingen uit blijft stellen. Dan heb je tijdens je optreden het gevoel niet zo goed voorbereid te zijn als je had kunnen zijn en dat geeft onzekerheid!


Heb je wel vaak geoefend, dan geeft dat zekerheid en het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt!

2. Twee weken voor het optreden

Tekst - Check!

Vorm - Check!

Lekker zingen - Check!


Nu is het tijd om aan je zangtechniek te gaan werken, zodat je die prachtige stem precies kunt laten doen wat jij wilt!


Heb je wat hulp nodig bij je basistechniek? Dowload dan gratis mijn E-Book!

GRATIS E-book Zing&

10 tips om ontspannen en vol zelfvertrouwen te zingen

Wil jij op de hoogte blijven van al mijn tips? Plus een aantal EXTRA's die alleen mijn members ontvangen? Schrijf je in en je onvangt meteen het E-Book in je inbox ;)

3. Een week voor het optreden

Tijdens deze week ga je de 'puntjes op de i zetten'. Het zingen van je lied wordt een echte Performance!

1.

Spiergeheugen Trainen

Je hebt nu de afgelopen twee weken een idee van hoe je wilt dat je stem gaat klinken en nu is het tijd om keuzes te gaan maken!


Hoe zing je het couplet?

Hoe zing je het refrein?

Hoe zing je de bridge?


Je stem heeft een eigen geheugen. Dat noemen we het spiergeheugen van je stem.

Als je iets vaak genoeg op dezelfde manier doet, onthouden je spieren wat ze moeten doen en komt het automatisch.


Dus als je wilt kunnen vertrouwen op je stem, oefen het liedje wat je wilt zingen dan zo vaak mogelijk precies op de manier zoals je het wilt gaan zingen.


Hoe?

  • Neem een stukje uit je lied, bijvoorbeeld het refrein
  • Schrijf uit hoe je het wilt zingen (hard, zacht, kopstem, borststem?)
  • Oefen het dan een keer zoals je het uitgeschreven hebt
  • Is dit hoe je wilt dat het klinkt? Super! Niet? Verander wat je veranderen wilt!
  • Herhaal het minstens 3 keer precies zoals je het wilde doen
  • Doe dit voor ieder stuk in je lied!

Zo weten je lichaam en je stem precies wat ze moeten doen en hoef je er niet meer over na te denken!

2.

Podiumperformance

'Dat komt vanzelf wel als ik op het podium sta!'


Uhm.... Vergeet het maar!


Ja, na een aantal optredens misschien.

Ja, als je een natuurtalent bent.

Nee, als je podiumangst of plankenkoorts hebt!


Dus zorg dat het je niet overvalt als je op het podium staat en oefen het thuis voor de spiegel!

All the world's a stage - William Shakespeare

4. Een dag voor het optreden

Begin je de zenuwen al te voelen?

Misschien wel helemaal niet en komt het pas vlak voordat je het podium op gaat, lucky you!


Maar als je bij de gedachte dat je morgen gaat optreden wel al nerveus wordt, heb je nog meer geluk!

Huh?! Nog meer geluk?

Ja! Want dan krijg je alvast een voorproefje en kun je er iets aan doen!

1.

Voelen!

Als je plankenkoorts hebt, gaan er ongemerkt allemaal spieren in je lichaam zich aanspannen. Dat zorgt ervoor dat je niet ontspannen meer kunt zingen.


Sta eens even stil bij wat er met je lichaam gebeurt zodra je de zenuwen op voelt komen. Ga er niet tegen vechten, maar laat je gevoelens toe. Je staat nu nog niet op het podium, dus het is niet erg, er kan niets gebeuren. ;)


Voel je spanning in je buik, in je nek, in je schouders? Waar zetten de zenuwen zich bij jou vast?


Heb je de plek(ken) gevonden?

Mooi!


2.

Ademen...

Dan is het nu tijd om rustig adem te halen.


Je kunt de rust en ontspanning in je lichaam terug krijgen door diep in en uit te ademen.


Let op! Je wilt je adem naar je buik brengen en met je buik ademhalen. Dus leg je handen op je buik en laat je adem steeds verder naar beneden zakken, tot je helemaal ontspannen bent.


Fijn hè!

3.

Optreden in je huiskamer

Stel je voor dat je nú zou gaan optreden.

Stel je voor dat je hele huiskamer vol zit met mensen en jij gaat voor ze optreden!


Dus je gaat je liedje nu precies zo zingen als je het morgen gaat doen. Neem een borstel in je hand als microfoon, stel je een podium voor en kom vol zelfvertrouwen dat podium oplopen.


De truc is dat je alles wat je morgen wilt doen, nu ook doet. Zodat je alvast weet hoe het voelt.


Dus wil je bewegen, doe dat dan!

Wil je heen en weer lopen op het podium? Kijk hoe het voelt.


Zo kom je morgen niet voor verrassingen te staan!

4.

Niets veranderen

Heel belangrijk!!!

Je wilt vandaag vast nog lekker even oefenen en dat is super!


Maar ga niet nog van alles veranderen aan hoe je het wilt zingen!


Dat gaat je morgen alleen maar in de war brengen, denk aan je spiergeheugen. Dat wordt niet in een dag getraind.

Dus als je iets anders wilt, dan is dat mooi voor het volgende optreden, maar morgen doe je wat je geoefend hebt!


Onthou: Houvast = zekerheid = zelfvertrouwen = minder zenuwen!


4.

Alles klaarleggen

'Er zit een ladder in mijn panty!'

'Wat is het adres eigenlijk?!'

'Waar is de haarlak?!'


Morgen wil je alle soorten extra stress zo veel mogelijk voorkomen.

Dus je gaat alles wat je nodig hebt voor je optreden vandaag alvast klaarleggen.

  • De kleding die je aan wilt
  • Make-Up en haarspullen
  • Een kopie van je tekst, zodat je die nog even kunt doornemen als het nodig is
  • Je zorgt dat je contact hebt gehad over waar en hoe laat je er precies moet zijn
  • Iets te eten, spanning zorgt voor honger ;)
  • Een flesje water
  • Je begeleidingscd, of mp3, als je die nodig hebt

Houvast = zekerheid = zelfvertrouwen =

minder zenuwen!

5. Een uur voor het optreden

Dit is het moment dat de zenuwen echt hun werk gaan doen!


Wat kun je hieraan doen? Zorg voor geruststelling (en afleiding ;)) door het uitvoeren van praktische taken!

1.

Podiumcheck

Kijk of alles klaar staat en voel even hoe het is om op het podium te staan.

  • Staat de microfoon op de juiste hoogte
  • Voel even wat de lampen die in je gezicht schijnen met je doen
  • Zet een flesje water klaar
  • Waar kom je op en waar ga je af?
  • Voel even hoeveel bewegingsruimte je hebt
2.

Soundcheck

Dit is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je gerust aan je optreden kunt beginnen.

Overleg dus met de technicus en zing even door één van je liedjes heen.


Zo krijg jij de tijd om aan het geluid te 'wennen' en eventueel iets te veranderen.

Én jouw technicus leert jouw stem kennen, zodat het straks nog beter klinkt!

3.

Ready to Perform

Trek je kleding aan, check je make-up en wees lief voor jezelf!


Maak een lijstje met de volgende dingen erop:

  • Wat is het ergste wat er kan gebeuren?
  • Wat doe je dan?
  • Hoe voel je je als je zingt?
  • Waar ligt jouw kracht met zingen?
  • Wat wil je graag laten horen?
  • Wat is het gevoel wat je wilt overbrengen?

Repeat after me:

'I can do this'

6. Tijdens het optreden

Je staat klaar om het podium op te gaan en:


Je hart klopt in je keel...

Je handen zweten...

Je staat te trillen op je benen...

Je keel is droog...

Je bent de tekst vergeten...

Je moet naar de wc...


Help! Ik kan dit niet!!!


Jawel! Je kunt dit wel! Je hoeft alleen maar te vertrouwen op wat je de afgelopen weken allemaal gedaan hebt:

1.

Ademen...

Breng je adem weer naar beneden door drie keer heel diep in en uit te ademen. Je lichaam weet hoe dit moet!

2.

Laat de spanning los

Je weet waar je snel spanning vast zet, dus laat het los.

3.

Vertrouw op jezelf!

Je hebt jezelf zooooo goed voorbereid! Je stem weet precies wat 'ie moet doen, dus vertrouw hierop en laat gaan!

4.

Denk aan wat je wél wilt

We zijn vaak alleen maar bezig met de dingen die mis kunnen gaan.

Je hebt een uur geleden opgeschreven wat je graag wilt laten horen en waar je goed in bent.


Denk daaraan en laat horen wat je kunt!

Het Allerbelangrijkste?

5.

Stop met vechten!

Zenuwen zullen er altijd zijn en hoe goed je ook voorbereidt bent, ze doen iets met je lichaam. Ik heb dit ook nog steeds.


Maar het grote verschil met jaren geleden is: Ik ben er niet bang meer voor!


Ik weet dat het komt, ik weet hoe het voelt en ik laat het er zijn, het is een onderdeel van mij. Hierdoor wordt de 'macht' die het heeft over mijn lichaam minder groot en heb ik er minder last van.


Alles wat aandacht krijgt, groeit! Dus als je ertegen vecht en je afvraagt waarom je hier zo'n last van hebt, wordt het alleen maar groter! Leg je alle focus op je trillende handen? Dan wordt het alleen maar erger!


Leg dus de focus op de muziek en het gevoel wat zingen je geeft. Geniet van je optreden!

Leg de focus op de muziek en je gevoel

7. Na het optreden

Yes! You did it!!!


Maar het eerste wat we vaak doen als we van het podium afkomen is?

Onszelf bekritisen :( NIET DOEN!


Wat dan wel?

  • Wees trots op jezelf dat je voor publiek gezongen hebt!
  • Verwen jezelf met iets, als cadeautje!
  • Noem iets op wat heel goed ging
  • Laat complimentjes die je krijgt binnen komen en waardeer ze
  • Bedenk iets wat je de volgende keer precies zo gaat doen

Nadenken over wat er allemaal beter kan, dat kan later! En dat is ook goed. Maar nu eerst genieten... Wees trots! Niet op je prestatie, maar op het feit dat je het ondanks je plankenkoorts toch gedaan hebt!


En onthoud: Vanaf nu gaat het iedere keer een klein beetje makkelijker ;)

Hier heb je vast ook veel aan:

Leren zingen met deze 10 onmisbare tips!
Wil je voluit zingen? Dit zijn de 10 beste plekken.
Het geheim van zingen
Zangles? Wat docenten je meestal niet vertellen

Lekker thuis zangles met de 30 Dagen Kickstart

Ik hoor steeds meer mensen die heel graag zangles willen, maar niet durven. Of geen vaste afspraken willen. Of door zenuwen tijdens zanglessen niet kunnen laten horen wat ze écht kunnen. Of gewoon liever thuis oefenen.


Daarom heb ik de 'Kickstart' ontwikkeld. Dit is een online zangcursus, die je in je eigen tempo kunt volgen, waarin ik alle aspecten van het zingen behandel. Zangtechniek, Ademhaling, Houding, Timing, Zuiverheid, Tekstinterpretatie, Podiumperformance, Klankkleur en nog veel meer....

Ik ben Daniëlle

Mijn passie voor theater, dans, muziek, zang en tekst is zo groot dat ik er telkens weer naartoe getrokken word. Het is voor mij dé manier om te ontspannen, te ontladen, te voelen, te geven en te creëren.

Maar dat is niet altijd zo geweest.


Ik durfde alleen op mijn eigen kamer te zingen...


Ik weet zelf hoe moeilijk het kan zijn om te genieten van je creativitieit. Ik zag het alleen maar als een prestatie. En niet alleen dat, ik zag het als een manier om te bepalen of ik als mens 'goed genoeg' was. Ik krijg er nog rillingen van als ik eraan denk.


Nu weet ik hoe ik mijn stem vrij kan laten, kan zingen zoals ik wil en kan ik genieten!


En Ik krijg nu de kans om andere mensen te laten voelen, zien en horen wat ze in zich hebben, zodat zij ook kunnen gaan genieten! Hoe geweldig is dat!'


Het is mijn missie om iedereen te laten genieten van zingen, als creatieve uitlaatklep. Niet als prestatie. We zijn allemaal creatief.

En als je creëert, je hoofd met je hart verbindt, ben je jezelf.

Wat zou het mooi zijn als iedereen zichzelf kon zijn...

Ik ben Daniëlle

Mijn passie voor theater, dans, muziek, zang en tekst is zo groot dat ik er telkens weer naartoe getrokken wordt. Het is voor mij dé manier om te ontspannen, te ontladen, te voelen, te geven en te creëren.

Maar dat is niet altijd zo geweest.


Ik durfde alleen op mijn eigen kamer te zingen...


Ik weet zelf hoe moeilijk het kan zijn om te genieten van je creativitieit. Ik zag het alleen maar als een prestatie. En niet alleen dat, ik zag het als een manier om te bepalen of ik als mens 'goed genoeg' was. Ik krijg er nog rillingen van als ik eraan denk.


Nu weet ik hoe ik mijn stem vrij kan laten, kan zingen zoals ik wil en kan ik genieten!


En Ik krijg nu de kans om andere mensen te laten voelen, zien en horen wat ze in zich hebben, zodat zij ook kunnen gaan genieten! Hoe geweldig is dat!'


Het is mijn missie om iedereen te laten genieten van zingen, als creatieve uitlaatklep. Niet als prestatie. We zijn allemaal creatief.

En als je creëert, je hoofd met je hart verbindt, ben je jezelf.

Wat zou het mooi zijn als iedereen zichzelf kon zijn...

Van 'bang om te zingen' naar 'optredens voor 5000 mensen'

Na jarenlang lessen te hebben gevolgd en verschillende producties te hebben gespeeld bij 'Jeugdtheater Hofplein' wist ze het zeker. Daniëlle wilde musicalactrice worden.

Ze werd aangenomen bij de 'Frank Sanders' Akademie voor musicaltheater' en verhuisde naar Amsterdam.
Na het afronden van de 3-jarige opleiding volgde ze nog een 4de jaar om de verdieping in te gaan en zichzelf nog meer te ontwikkelen. Hier volgde ze lessen in EVTS en na deze studie ging ze verderom haarstem te ontwikkelen met CVT.

Tijdens en na haar studie werkte ze als Sneeuwitje en andere sprookjesfiguren in verschillende shows in de 'Efteling'. Daarna zocht ze het een stapje groter en was ze te zien als Character & Paradeperformer in 'Disneyland Parijs'.
Veel verschillende kleine en grote projecten volgden. Van Dinnershow tot Cruiseschip tot Kindervoorstellingen tot Coverbands.

Naast haar liefde voor zingen, acteren en dansen, ontwikkelde zich ook een liefde voor lesgeven en ze volgde een opleiding tot Kindercoach.

Haar uiteenlopende ervaring en kennis combineert ze nu tijdens het lesgeven. Ze heeft zo honderen kinderen en volwassenen laten genieten van hun eigen stem en creativiteit.

Mis dit niet!


Wil jij op de hoogte blijven van al mijn tips? Plus een aantal EXTRA's die alleen mijn members ontvangen?

Schrijf je in en je onvangt al mijn liefde in je inbox ;)


© Daniëlle Stam 2021 All rights Reserved   I   Policy

>